Monday 7 April 2014

UJIAN MENDATANG..AKU DI UJI LAGI


KHAMIS ...3 APRIL 2014

          Pagi Khamis nan indah ini aku bangun awal, sebab nak masak untuk "pokluck" kat sekolah. Hari ini ada program besar kat sekolah iaitu "Mesyuarat Agung PIBG" Aku dapat tugasan yang ringan sahaja iaitu "pencatat minit". Semua guru nampaknya kelihatan sibuk, masuk keluar kelas, menguruskan dewan yang akan menjadi tempat mesyuarat dan acam-macam lagi. Tidak terkecuali aku...hari Khamis ni sememangnya hari yang sibuk lah bagi aku kerana ada 7 waktu hari ini. Aku tabahkan hati mengharungi...inilah rutin...inilah tanggungjawabku....apa orang cakap, ..."co-business" aku ialah murid-murid yang punyai kerenah pelbagai inilah. 
        Hari yang ceria dan bertenaga aku rasakan..namun ku sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari. Tetiba jam 10 pagi aku terasa lenguh pinggang dan...menyucuk dibahagian pinggang..aku tabahkan hati mungkin sebab tadi aku dukung Adib agaknya...Adib sekarang ni pun memang banyak ragam dah...mahukan lebih perhatian...aku layan sahajalah...
        Jam 11 pagi, aku rasa macam tak selesa sahaja...terus aku ke tandas dan...ada pendarahan...mengigil aku...aku cari kawan...kak zam...eija...kak badar...tolong!!! Aku bersegera ke klinik dihantar oleh kak zam, telefon hubby datang ke klinik...sah tiada pendarahan lagi...tetapi setelah di scan...doktor bagitahu kandunganku tidak membesar...tiada perkembangan..so...kena refer cikgu kat hospital la ye...naik ambulan lagi...kasihan hubby...mengikut dan redha sahajalah..
        Wad 6 aku ditempatkan...fikiran bercelaru, macam-macam perkara bermain difikiran...cikgu ni ada dua kemungkinan, pertama cikgu, kandungan ni nampak seperti dah tidak menjadi, keduanya kandungan ini baru sahaja nak menjadi. Maksudnya tarikh akhir period cikgu tidak tepat. Aku terkedu...Ya Allah...beratnya dugaan ini padaku...aku antara benar dan jelas dengan penerangan itu hanya mengiyakan kata-kata doktor. Biey...betul ke ni...? Sabar umi...sambil menggosok bahu cuba menenangkan jiwa ku yang mula kacau...Tuhanku...
           Kak jom kita buat pemeriksaan...kak, kat sini saya cadangkan bahawa kami akan bagi ubat pada untuk turunkan kandungan dan cuci ataupun kak tunggu ia turun @ kuar sendiri...doktor...kalau benar ia tak menjadi, biarlah ia keluar sendiri...erm..ok baiklah ...kami bagi masa sehingga 2 minggu dan kalau tiada apa-apa sepanjang masa tu akak kena datang hospital balik ye....
          Sebak dada menahan sendu..tiada kata yang nak dituturkan..tiada riak wajah yang nak dipamerkan..apakah benar semua ini. Berakhir begini...usia kandungan ni sepatutnya 3 bulan dah tetapi saiznya agak kecil dan kami sahkan fetus ni tidak menjadi....huhuhu...syafakillah...Takziah ...cuba lagi...insyallah...
         Tuhan adalah sebaik-baik perancang...Redha pada Qada dan Qadar MU Tuhanku... Ya Allah tabahkanlah hatiku..tenangkanlah jiwa ini menerimanya...sedih???Tentulah...kali ke-3 terjadi keguguran padaku...Allahhu Akhbar!!!
         Aku diberi cuti rehat seminggu, kalau ada turun darah sepanjang 3 minggu ni cepat-cepat ke hospital ye...penantian...suatu penyiksaan...tunggu ia keluar...yang pasti ia sudah tiada lagi.....

No comments:

Post a Comment