Sunday 6 April 2014

CERITANYA AKU...17/3 --- 24/3/2014

Assalamualaikum...Salam sejahtera.. harapanku semoga sihat dan cerianya semuanya dalam menghadapi kehidupan seharian.

           Ceritanya aku kali ini...banyak memberi kesedaran dan keinsafan padaku...Ya ALlah kerdilnya ku disisi MU Allah...hingga ke hari ini pun apa yang berlaku itu masih menjadi igauanku disiang dan dimalam hari...

18 Mac 2014
Berita yang agak mengejutkan iaitu aku dah lewat haid hampir 2 bulan, setelah buat pemeriksaan sendiri ternyata positif...secepat ini?? Memang tidak aku jangkakan...mungkin rezeki Mu Tuhan. AKu bersegera ke klinik buat pengesahan memandangkan aku punyai penyakit "istimewa"....rupanya ia juga menjadi khabar gembira bagi "nurse" yang bertugas di klinik desa dan klinik kesihatan berdekatan, memandangkan aku ni peramah orangya...mungkin kerap ke sana jadi macam kawan daa semua warga kat klinik tu. Hari seterusnya aku ke klinik bersama harapan agar segalanya berjalan lancar..namun, perancangan Allah adalah yang lebih baik, doktor mengesahkan bahawa aku ada masalah...pe citenya...
           Doktor suspek ada asid dalam darahku, katanya air kencing aku putih bersih sangat, tidak ada protien pun dalam gula dan darahku..antara faham dengan tidak aku hanya mengangguk kepala sahaja. Aku dihantar ke hospital dengan ambulan diiringi doktor dan seorang nurse. Macam-macam perkara yang bermain difikiran..aku hanya akan ikut sahaja apa tindakan yang bakal diakukan bila dah sampai nanti. Aku tiba diwad kecemasan, diambil dan diuruskan..hampir sejam menunggu di situ, doktor mengesahkan memang ada asid dalam darah. Aku dipindahkan ke unit upgrade, untuk tindakan susulan...parah, aku dah mula cuak dan hanya mampu mengiyakan sahaja apa yang doktor atau nurse katakan. Lengan kanan dan kiriku sudah dicucuk jarum untuk dimasukkan air...ubat...tetiba datang doktor lagi cakap dia nak masukkan tiub ke saluran jantungku melalui lengan kiri...aku mula rasakan sesuatu...seriuskah aku ni?? Hampir jam 4 petang, aku dihantar ke wad 1...agak ralat dan tidak selesa kerana dah lama tak masuk wad..Antara percaya dengan tidak, aku tidak tenang di situ, sementara tunggu "Hubbyku" datang, dadaku di x-ray untuk mengetahui kedudukan tiub yang dimasukkan tadi, apakah berada ditempat yang sepatutnya(jantung).

19 Mac 2014
Selamat pagi cikgu...sapa doktor mr. india...hepi go lucky ke orangnya..ai, morning..sahut la..macam rutin biasa, ambil tekanan darah, bacaan gula...demam..tetiba aku rasa sesak nafas..kabur je pandangan..nurse, saya rasa badan saya ni kurang gula...tetiba terkeluar dari mulut aku, tak tahan sangat agaknya, nurse dan ambil bacaan gula, dik minum susu...cepat, antara sedar dan tidak terus aku bangkit dan minum susu, nurse datang ambil tekanan darah...kak kenape tekanan pation ni tak boleh baca..? Nurse pelatih bertanyakan si senior..try lagi...dan lagi...dan lagi...sama juga. Nurse nampak serius dan doktor datang...tengok result darah aku..nurse..problem ni..aku mula rasa tak sedap hati. Cikgu ada masalah sikit ni, asid dalam darah cikgu ini banyak sangat..perlu penjagaan rapi la ye...sambil senyum...kita hantar cikgu ke wad CCU. Aku kebinggungan...Hubby...Sebetulnya aku dijaga rapi.....

20 Mac 2014
Rasa panjangya seharian di sini...doktor 24 jam berada di sisi, darah diambil berkali-kali...sakit dan perit usah di fikir. Terima kasih Hubby kerana bersabar dan tabah hatimu menerima dugaan Ilahi ini... Kau tabah abang...tanpamu aku rasa begitu lemah...Ya Allah...lamakah perlu aku berada di sini? Ada perkembangan positif, tetapi disebabkan aku mengandung perlu dijaga rapi. Berita ini terpaksa aku khabarkan kepada semua rakan, sahabat, ahli keluarga jauh dan dekat...mohon doa kalian semoga aku cepat baik. Telefon aku bertalu-talu berbunyi minta dijawab, namun maafkan aku tak berdaya...mandi pun aku diuruskan nurse..sedihnya ayah...anakmu jauh dirantauan..

21 Mac 2014
Berkat doa semua, ada perkembangan baik...tetapi badan aku masih kurang air. Apa nak buat, 10 botol sehari air dimasukkan ke badan...nurse pun terkejut...banyak nar ke tu??? Ubat apa yang dimasukkan dalam badanku? Ubat kalsium untuk kuatkan tulang, ubat ganstrik sebab terlalu banyak air dalam badan,ubat kencing manis,ubat cair darah, ubat neutralkan asid....Ya Allah beratnya aku rasakan di saat ini. lidahku tidak putus menyebut namaMU, tasbihku hanya ingat pada MU..tidak putus aku berharap agar kau sembuhkan aku, istighfarku hanya memohon keampunan di atas segala dosa -dosa ku...zikirku hanyalah memohon dipermudahkan segalanya di sini.

22 Mac 2014
Perkembangan baik. Aku dipindahkan ke wad 1 semula, wad biasa...gembira rasanya kerana satu perkara rutinku yang belum terlaksana, nak membuang....:-)....Kak Badar dan kak Unaiza datang menziarah, terima kasih. Bukan itu yang aku harapkan tetapi memang aku betul -betul kesunyian.

23 Mac 2014
Setiap hari semakin baik dan belum dibenarkan pulang, ahli keluargaku sekalian...terima kasih atas doa dan harapan...minta maaf juga ku pohon pada ayah, bukan sengaja aku nak sembunyikan berita ku ini, tetapi tidak mahu menyusahkan hati ayah, mana pula nak sangka tetiba teruk pula jadinya keadaanku...(CCU) Ayah nanti anakanda telefon ye.

24 Mac 2014
Alhamdulillah...berita gembira, aku dibenarkan pulang...betapa gembiranya dalam hati, terima kasih kepada semua, rindu rumah...rindu adib...rindu Hubby...aku kena refer balik nanti kt klinik pakar 5 untuk progress kandungan dan asid macamana...

Kisahanya aku...ceritanya aku...tidak berakhir di sini....rupanya...aku terus di uji dan di uji lagi...apa lagi....bersambung nanti.....

No comments:

Post a Comment