Tuesday 8 April 2014

R-i-n-d-u

RINDU....Betapa rindunya pada ahli keluarga yang jauh nun di sana...Tatkala dalam keadaan begini aku teramat merindui ayah...adik...abang...kakak...semuanya...Ayah, di sini aku bersama keluarga sahaja yang ada...susah senang kami hanya di sini...Di saat dilanda ujian begini, aku harunginya sendirian ayah...tiada siapa yang datang membantu...menjengah..orang di sini lain budayanya..tak macam ditempat kita..bila dapat berita musibah terus sahaj datang ziarah..tetapi tidak di sini...tiada budaya begitu..dunia di sini sibuk dengan kerja dan urusan masing-masing...dan tiada ruang masa untuk perkara sebegini. Ayah, dalam keadaanku berpantang ini, aku memandu kereta sendiri ke rumah tukang urut...tiga hari berturut-turut ini aku gagahkan kaki ke sana..balik rumah aku renehkan air rebusan akar kayu sebagai minuman kesihatan...ayah...memasak untuk suami dan anak pun aku lakukan sendiri...Ayah...tatkala aku sendirian, macam-macam perkara yang aku fikirkan..betapa pilinya hati ini..betapa sunyi...betapa sedihnya...meskipun dalam keadaan begini aku tabahkan hati...dan di saat inilah aku sangat merindui kalian...Ayah, aku tidak pernah menyesali kerana tidak punyai ibu di saat ini..aku bersyukur ia memberiku peluang untuk berdikari dan...berdiri atas kakiku sendiri..cuma kadang-kadang aku rasa begitu sunyi....Ayah...alhamdulillah ku punyai suami yang cukup memahami..kasih dan sayangnya melimpah buat kami di sini...dialah penawar...namun aku tetap merindui kalian..Ayah, aku amat merindui gelak tawa dan gurau senda ahli keluarga kita..susah dan senang kita rasai bersama...meskipun kadang-kadang kita tidak dapat "satu kepala" namun boleh duduk bersama...Lambat rasanya masa yang berlalu...Ayah...nantikan kepulangan kami...Kami merinduimu ayah..kami sayang kamu ayah..kami rindukan gurau sendamu ayah...dan aku tahu...kamu juga begitu!!!

No comments:

Post a Comment