Wednesday 9 April 2014

AKU SUKA MENULIS

        Sedari kecil...sejak dari bangku sekolah rendah lagi aku memang suka menulis..meskipun pada awalnya coretanku punya banyak salah ejaan. Cikgu Mariam adalah cikgu yang mengajarku Bahasa Malaysia(pada waktu itu) selalu memuji karanganku yang panjang dan ada isi katanya...salah ejaan tu biasalah...! Linda nak jadi penulis ya? Aku hanya senyum...terima kasih cikgu...! Apalah yang aku tahu sangat dengan "penulis" masa itu...budak-budak la katakan...Menginjak usia belasan tahun, menjejakkan kaki ke alam remaja...dengan pelbagai kisah suka duka, susah senang yang berlaku setiap hari disekelilingku...aku abadikan dalam sebuah buku kecil...dan dalam soal perbelanjaan harian pun aku akan buat catatan...apa yang aku beli, apa yang buat, apa yang nak dibeli, apa yang nak dibuat..Boleh dikatakan aku ni jenis pendiam..tapi kalau bercakap ramah...(angkat bakul sendiri) Mungkin sebab hobi masa tu suka membaca buku cerita...novel...jadi terbawa-bawa dalam kehidupan seharian..buku yang paling best aku baca ialah  
" Tiada Kasih" tulisan Ahadiat Akasyah...masih ingat lagi tu....sungguh menyentuh hati...bacalah...
       Selama bertahun-tahun dengan coretan buku...rupa-rupanya ia menjadi sahabat baikku..atau dengan nama modennya...diari!! Setiap hari aku menulis...coretan aku bermacam-macam..semuanya tentang luahan hati...kehidupan seharian...kemudian aku rasa lega...kool!!! Tidak perlu ada best friend yang menjadi tempat aku mengadu...Namun begitu, aku punyai ramai kawan..Mereka senang mendampingiku...aku tak kisah...cuma tentang hal peribadiku....memang aku tidak berkongsi...bak kata HM Tuah, dalam buku tulisannya" kawan ni bagus...kawan ni pun banyak jenis...kawan dikala susah, kawan dikala senang, kawan hanya untuk bergembira, kawan hanya setakat ditempat kerja, kawan hanya setakat ditempat bermain...dan macam-macam lagi kawan..Bayangkan sewaktu dizaman pengajian diuniversiti dulu...semua kawan-kawanku terkejut gila bila dapat tahu yang aku ni ada " boyfriend"?? Ye ke cheik ni??(gelaran manja masa tu) Sukar nak percaya sebab aku tidak pernah pun berkongsi cerita tentang itu...cerita sebegitu biarlah antara aku dengan diriku...antara aku dengan Allah dan...antara aku dengan jiwa ragaku sendiri...sehinggalah ke hari ini! 
        Di zaman penuh dengan kecanggihan dan moden ni, tiada diari lagi bersamaku...aku turut mengikut arus kemodenan dan serba mudah....laman blog menjadi hobi!!! Wlalaupun blog ni tak cantik atau moden tp cukuplah ia menjai wadah diari buat aku setiap hari! Buat blog ini aku try dan error sendiri...sebab aku suka dan berminat..aku cuba bangunkan blog peribadi aku sendiri dan hasilnya...ia menjadi best friend aku!! Apa sahaja yang berlaku disekelilingku...seharian...aku kongsikan di sini..andai ada insan atau pelayan blog membaca blog aku ini..inilah aku! Aku akan terus menulis, menulis dan menulis...kerana ialah rakan dan penemanku...
        Mungkin inilah kebenaran kata-kata cikguku...nak jadi penulis ya? Tidak jadi penulis tekenal atau meshyur..tapi jadi penulis setia untuk diri sendiri...cukup bagus kan...? 

No comments:

Post a Comment